Het Finse mediaconcern Sanoma maakt donderdagochtend de reorganisatieplannen voor zijn Nederlandse tak bekend. Dat gebeurt gelijktijdig met de publicatie van de resultaten over het derde kwartaal.

Het personeel is gevraagd in de ochtend naar het hoofdkantoor in Hoofddorp te komen, waar het te horen krijgt welke maatregelen Sanoma gaat nemen. De vakbonden zijn bang dat de reorganisatie een forse ingreep zal zijn. Volgens onbevestigde berichten zou het bedrijf de helft van zijn Nederlandse bladen in de etalage zetten. Sanoma voert bekende titels als Margriet, Libelle, Viva, Panorama, Nieuwe Revu, Donald Duck, Playboy en Story.

2013 dreigt voor de tijdschriftenmarkt sowieso een rampjaar te worden, zegt ABN Amro in een sectorrapport deze week. ,,De inkomsten uit advertenties, abonnementen en losse verkoop dalen tot wel 15 procent. De verwachting is dat een groot aantal titels het eind van dit jaar niet gaat halen”, aldus de bank.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl